Haastavina aikoina on hyvä etsiä uusia ratkaisuja. Nyt kannattaakin tarkistaa hinnat ja tutkia mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Ehkä olet valmis uudistamaan koko ruokalistan ja kokeilemaan jotain täysin uutta?
Olemme poimineet viisi selkeintä ravintola-alan trendiä, jotka tulevat määrittämään vuotta 2023. Nostamme myös viisi kuluttajille suunnattua ruokatrendiä, jotka näyttävät suuntaa siitä mitä asiakkaasi haluavat tänä vuonna syödä.
3. Yksinkertaiset ja kiinteät ruokalistat
Food & Friends uskoo ravintoloiden tekevät rajujakin muutoksia vuonna 2023 pitääkseen ravintolahinnat kohtuullisena. Jo nyt voidaan nähdä esimerkkejä siitä, että ravintoloilla ei ole ruokalistaa käytössä, vaan he tarjoavat samoja annoksia kaikille ruokailijoille minimaalisilla muokkausmahdollisuuksilla. Tämä johtuu siitä, että se on tehokas tapa vähentää ostoja, ruokahävikkiä ja keittiötyötä.
Henkilökunnan puute tarkoittaa, että ravintolat ovat ottaneet käyttöön pikaruokaketjujen malliin, joissa ruokailijat hakevat ruokansa itse tiskiltä. Jotkut ravintolat ovat löytäneet luovia ratkaisuja ammattikokkien korvaamiseen, ottamalla mukaan omasta ravintolasta haaveievia intohimoisia amatöörikokkeja.
4. Elämyksiä
Food & Friendsin mukaan ravintola-ala keskittyy tarjoamaan ruoan ja juoman lisäksi elämyksiä. Se ei ole varsinaisesti uusi trendi tänä vuonna, mutta silti tärkeä. Haastavina aikoina, jolloin talous supistuu ja poliittiset levottomuudet sekä ilmastonmuutos kiihtyvät, meidän on todella koettava ruoan ilo.
5. Fleksaus
Vegaani- ja kasvisruoka on edelleen trendikästä, mutta fleksaajat ovat nopeimmin kasvava ryhmä vuonna 2023. Fleksaaja syö enimmäkseen vegaani- tai kasvisruokaa, mutta joskus myös eläinkunnan tuotteita, kuten lihaa, kalaa ja siipikarjaa. Ihmiset voivat olla fleksaajia terveyssyistä, eettisistä syistä tai yksinkertaisesti vähentääkseen ruokakustannuksiaan.
Food & Friends -raportissa siteerataan ruotsalaisia tilastoja, joista käy ilmi, että kasvissyöjien osuus on vakio, kun taas fleksaajien määrä kasvaa. Niiden määrä, jotka eivät koskaan syö kasvisruokaa on vähentynyt 21 prosentista 12 prosenttiin kuudessa vuodessa. Tämä suuntaus koskee tietenkin myös ravintola-alaa, jonka on varmistettava vihreiden vaihtoehtojen saatavuus myös pelkistetyssä ruokalistassa.
1. Turvallisuus
Epävarmoina aikoina haluamme pitää kiinni siitä, mikä tuntuu tutulta sillä se tuo lohtua. Ruoan osalta tämä tarkoittaa, että voimme odottaa tuttujen ja edullisten ruokalajien, kuten pastan, pizzan ja hampurilaisten suosion kasvua. Ainakin tämä on yksi Food & Friendsin Trendspotting 2023 -raportin johtopäätöksistä. Raportissa todetaan myös, että rahan väheneminen lompakossa ei suoraan tarkoita sitä, että kaikki myynti vähenee. On olemassa tuotteita, joiden määrä kasvaa merkittävästi kriisiaikoina.
Ruokiin liittyvien hakusanojen perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä siitä, mitä ruokia suomalaiset haluavat syödä vuonna 2023. Tutkimme asiaa ja huomasimme, että hakusanaa “vegaaninen hampurilainen” käytetään paljon aiempaa enemmän. Näemme myönteistä myös kehitystä pikaruokatuotteissa, kuten hampurilaisissa ja kebabissa. Näiden perusteella vaikuttaa siltä, että suosikkiruoat ovat meille yhä yhtä tärkeitä, mutta olemme entistä halukkaampia vähentämään niiden sisältämän lihan määrää.
2. Ajan puute
Emme käytä aikaa ruoanlaittoon. Päivällisen pitäisi syntyä nopeasti ja helposti erityisesti arki-iltaisin, kun muut aktiviteetit ovat etusijalla. Halu yksinkertaisempaan ruoanlaittoon on trendi, joka näkyy kaikkialla Suomessa. Tämä käy ilmi K-ryhmän Ruokatrendit 2023 -kyselystä, jossa lähes 1000 suomalaista kuluttajaa vastasi kysymyksiin suunnitelluista ruokaostoksistaan.
3. Hintatietoisuus
Elintarvikkeiden kallistuminen vaikuttaa meihin kaikkiin. Kun on juhlat, olemme valmiita satsaamaan niihin, mutta niiden välissä pidämme hanakasti kiinni kolikoistamme. Vuonna 2023 suomalaiset kokkaavat enemmän kotona ja panostavat tavallisiin ruokiin, jotka sopivat budjettiin. Myös konkreettisia säästövinkkejä arvostetaan K-ryhmän kyselyn mukaan.
4. Kausi
On monia hyviä syitä syödä kausien mukaan, mutta vuonna 2023 tärkein syy saattaa olla hinta.
Raaka-aineet maistuvat parhaalta sesongin aikana, ja tavoite onkin käyttää niitä silloin, kun ne ovat parhaimmillaan. Tässä tulemme olemaan parempia vuonna 2023!
5. Vähemmän lihaa, enemmän vastuuta
Suomalaiset haluaisivat syödä terveellisemmin ja vastuullisemmin. K-ryhmän tutkimuksen mukaan jopa 49 prosenttia suomalaisista haluaisi syödä enemmän kasviksia ja 40 prosenttia enemmän kalaa. Nähtäväksi jää, ovatko suomalaiset todella valmiita muuttamaan ruokailutottumuksiaan, vai tuleeko siitä jälleen kerran uudenvuodenlupaus, joka lopulta jää unholaan.
Monet ihmiset pyrkivät vähentämään lihan määrää ruokavaliossaan paitsi terveydellisistä syistä myös pienentääkseen hiilijalanjälkeään. Tämä vastuuntunto näkyy monin tavoin ruokailutottumuksissamme. Tarkistamme raaka-aineidemme alkuperän, ostamme paikallisesti tuotettua ja pyrimme vähentämään omaa ruokahävikkiämme. Monet valitsevat kotimaista säilyttääkseen rahat (ja työpaikat) Suomessa.