I utmanande tider söker vi nya lösningar. Nu är det bra läge att kolla priser och undersöka intressanta alternativ. Kanske du är redo att uppdatera menyn och prova något helt nytt?
Vi har plockat fram 5 tydliga trender i restaurangbranschen som kommer att prägla år 2023. Vi lyfter också fram 5 mattrender bland konsumenter, som visar hur dina matgäster vill äta under året.
1. Skimpflation
Begreppet “skimpflation” betyder att tillverkare behåller samma pris på sin produkt men sparar in på andra sätt, exempelvis genom att använda billigare råvaror. Det kan också handla om att optimera servicen, använda enklare förpackningar eller kanske förlänga leveranstider. Priset på en produkt hålls alltså oförändrat, men värdet reduceras på olika sätt.
Enligt Food & Friends rapport Trendspaning 2023 kommer denna skimpflation också att märkas i restaurangerna på olika sätt. Enklare ingredienser kommer att användas i köken och gästerna får räkna med mindre service framöver.
2. Shrimpflation
Ett annat begrepp som kan vara värt att lära sig redan nu är “shrimpflation”, som betyder att minska mängden utan att sänka priset. Det finns många exempel på det här i butikshyllan, men enligt Food & Friends rapport Trendspaning 2023 kommer även denna trend att synas i restaurangerna. Då handlar det om att minska portionerna, eller åtminstone begränsa mängden protein på tallriken.
3. Enkla och fasta menyer
För att kunna behålla rimliga priser i restaurangen tror Food & Friends att en del restauranger kommer att göra drastiska förändringar under 2023. Det finns redan exempel på restauranger som skippar menyerna och erbjuder alla gäster samma rätter med minimal möjlighet att anpassa. Det är nämligen ett effektivt sätt att minska inköp, matsvinn och köksarbete.
Bristen på personal gör att restauranger får ta modell av fast food-kedjorna, där gästerna hämtar sin mat själva i luckan. En del restauranger med kockbrist löser situationen på ett kreativt sätt genom att involvera passionerade amatörkockar som vill förverkliga sina krogdrömmar.
4. Upplevelser
Mat, dryck och något att göra tillsammans. Restaurangsektorn kommer enligt Food & Friends att satsa på att erbjuda upplevelser utöver mat och dryck. Det är ingen ny trend för i år, men en fortsatt viktig trend. I dessa mörka tider med krympande ekonomi, politiska oroligheter och eskalerande klimatförändringar behöver vi verkligen få uppleva matglädje.
5. Flexitarianer
Vegansk och vegetarisk mat är fortsättningsvis trendigt, men flexitarianer är den grupp som växer allra mest år 2023. En flexitarian äter mestadels vegansk eller vegetarisk kost men ibland också produkter från djurriket så som kött, fisk och fågel. Flexitarian kan man vara av hälsoskäl, etiska skäl eller helt enkelt för att minska sina matkostnader.
I Food & Friends rapport nämns statistik från Sverige, där andelen vegetarianer är konstant medan antalet flexitarianer ökar. De som aldrig äter vegetariskt har på 6 år minskat från 21% till 12%. Den här trenden är naturligtvis relevant för restaurangbranschen, som behöver se till att även en avskalad meny behöver innehålla gröna alternativ.
1. Trygghet
I osäkra tider håller vi gärna fast vid det som känns bekant, det tröstar oss. När det gäller mat betyder det att vi kan förvänta oss ett uppsving när det gäller välkända och prisvärda rätter som pasta, pizza och hamburgare. Det är åtminstone en av slutsatserna i Food & Friends rapport Trendspaning 2023, där de också konstaterar att mindre pengar i plånboken inte betyder att all försäljning minskar. Det finns varor som kraftigt ökar sina volymer under kristider.
Genom att undersöka vilka söktermer som människor googlar på kring mat kan vi dra slutsatser om vilka maträtter som finländarna är nyfikna på inför år 2023. Vi kollade upp saken och det visade sig att söktermen vegansk hamburgare används betydligt mer än förut. Vi ser en positiv trend när det gäller snabbmatsprodukter som hamburgare och kebab. Det verkar som att vi gärna håller oss till våra favoriträtter, men vi blir allt mer villiga att minska mängden kött i dem.
2. Tidsbrist
Vi tar oss inte tid att laga mat. Det ska vara snabbt och enkelt att laga middag, speciellt på vardagskvällar då vi prioriterar andra aktiviteter. Önskan om en enklare matlagning är en trend som syns i hela Finland. Det visar K-gruppens undersökning Mattrender 2023, där knappt tusen finländska konsumenter har svarat på frågor om sina planerade matinköp.
3. Prismedvetenhet
Dyrare matpriser påverkar oss alla. När det är fest är vi redo att satsa, men däremellan håller vi hårt i slantarna. År 2023 kommer finländarna att laga mer mat hemma, vanliga maträtter av råvaror som ryms inom budgeten. Konkreta spartips uppskattas, enligt K-gruppens undersökning.
4. Säsong
Det finns många goda skäl att äta enligt säsong, men år 2023 är priset kanske det viktigaste av dem. Råvaror smakar naturligtvis bäst under en viss säsong, och det gäller att använda dem när de är som godast. Det här kommer vi att bli bättre på år 2023!
5. Mindre kött, mer ansvar
Finländarna skulle gärna vilja äta mer hälsosamt och ansvarsfullt. Hela 49% av finländarna vill äta mer grönsaker och 40% vill äta mer fisk, enligt K-gruppens undersökning. Det återstår att se om finländarna verkligen är redo att förändra sina matvanor, eller om det igen blir ett nyårslöfte som småningom faller i glömska.
Många försöker minska mängden kött i kosten, inte bara av hälsoskäl utan också för att minska sin klimatpåverkan. Känslan av ansvar syns på flera sätt i våra matvanor. Vi kollar råvarornas ursprung, handlar lokalproducerat och försöker minska vårt eget matsvinn. Många väljer inhemskt för att pengarna (och jobben) ska stanna i Finland.
Du har väl inte missat Tasty, vår produktserie med utsökta veganska biffar och vegebullar?
Vi har fått fantastisk feedback av våra kunder, så vi tror att även dina gäster kommer att gilla dem. Tasty-produkterna förvaras smidigt i frysen och är enkla att tillreda. Enklare än så här kan det väl inte bli att få in vegetariska rätter i menyn?