Juustoportti: Vähennä ruokahävikkiä lounashintojen nostamisen sijaan​

Ravintoloilla ei ole enää varaa ruokahävikkiin

Seppo Kuusisaari ei ole 45 vuoden ravintola-alalla olonsa aikana koskaan kokenut tällaista raaka-aineiden hinnannousua. Juustoportti, jossa hän työskentelee palveluliiketoiminnan johtajana, tarkastelee harkiten lounaan hintaa, sillä kaikkia raaka-ainehintojen nousuja ei voida suoraan siirtää asiakas hintoihin. Mutta ravintolatoiminnassa on muitakin keinoja kompensoida kohonneita kustannuksia.

Seppo Kuusisaari Juustoportin juustotiskillä Mäntsälässä. Hän on Juustoportti-konsernin palveluliiketoiminnan johtaja ja kohdannut monia ravintola-alaa koskevia haasteita 45 alalla vietetyn vuotensa aikana.
Meijeritoiminnan lisäksi Juustoportilla on Suomessa viisi liikenneasemaa. Tämä kuva on otettu Jalasjärvellä, jossa ovat yrityksen juuret.

Suomalaiset rakastavat lounasbuffettia, mutta kestävän kehityksen näkökulmasta on aika ehkä miettiä sen tarjoilutapa ja valmistusmäärät. Valmistusmäärät ennakoituihin asiakasmääriin ja tämän tiedon hyödyntäminen valmistuksessa, sekä hävikki mikä muodostuu edellisen lisäksi asiakkaiden lautaselta, ovat isompia tekijöitä annoksesta syntyvään hävikkiin ja sen myötä ravintolan katetasoon. Tähän tulisi kiinnittää huomiota, varsinkin nyt, kun ruoanlaitto on kalliimpaa kuin koskaan.

“Lounasbuffetin etuna on, että pystytään tehokkaaseen läpäisykykyyn tiukoissa lounasajan aikatauluissa. Nykyisten korkeiden raaka-aineiden hintojen vuoksi on silti syytä pohtia, olisiko järkevämpää tarjota jopa lounas annosteltuna lautasella. Annoksen on kuitenkin silloin oltava runsas ja lounasravintolassamme vierailun jälkeen asiakkaan pitäisi tuntea olonsa kylläiseksi”, sanoo Seppo Kuusisaari.

Perheyritys, joka valitsee kotimaisia raaka-aineita

Juustoportti on perheyritys, jonka juuret ovat Jalasjärvellä. Tilan viereen avattiin pieni juustola vuonna 1965, ja sen jälkeen meijeritoiminta on kasvanut nopeasti. Nykyään Juustoportilla on myös viisi liikenneasemaa Jalasjärvellä, Mäntsälässä, Kärsämäellä, Ylöjärvellä sekä Kuopiossa, joissa on yhteensä noin 60 työntekijää. Koko Juustoportti konsernissa on reilu 300 työntekijää. 

“Raaka-aineiden osalta valitsemme mahdollisimman paljon kotimaisia tuotteita. Toimintamme kattaa kaiken ruoantuotannosta lopputuotteeseen, joten meille on hyvin luonnollista asettaa kotimaisuus ja myöskin paikallisuus etusijalle kaikessa toiminnassamme. Toiseksi tärkein asia on, että hinta- ja laatu kohtaavat.”

Hampurilaiset Ole’s-pihveillä myydyin tuoteryhmä

Juustoportti ostaa raaka-aineensa tukkukauppiailta tai suoraan valmistajalta. Esimerkkinä voidaan mainita hampurilaispihvit, joita Ole’s on toimittanut heille viimeiset viisi vuotta. Juustoportilla on niistä erillinen sopimus Ole’sin kanssa.

“Hampurilaiset Ole’s-pihveillä ovat todella suosittuja. Itse asiassa se on à la carte -listamme myydyin tuoteryhmä. Haluamme tarjota laadukkaita kotimaisia naudanlihapihvejä, joten valintamme on Ole’s.

Lounastajat ovat hintaherkkä ryhmä

Kestävä kehitys on asia, jonka parissa Juustoportti on työskennellyt aktiivisesti jo pitkään ja yritys on tarkastellut prosessejaan tästä näkökulmasta.


“Maailmantilanteen vuoksi on entistäkin tärkeämpää löytää kustannus- ja energiatehokkaita ratkaisuja ja teemme aktiivisesti työtä tämän eteen. Ravintoloissamme hintojen nostaminen, erityisesti lounasruuissa on harkittava tarkkaan, koska lounastajat ovat hyvin hinta- ja laatutietoinen asiakasryhmä. On muitakin tapoja säästää, kuten kausiluonteisten raaka-aineiden valitseminen ja ruokahävikin vähentämiseen tähtäävien ratkaisujen löytäminen”. 

Ole's Premium Burger
Kokki Antti Lampuoti tarjoilee hampurilaisaterian Ole's hampurilaispihvillä Juustoportissa Jalasjärvellä. Ruoasta on tullut ravintolan à la carte -listan myyntimenestys.

Haasteet eivät lopu

Seppo Kuusisaarella on laaja kokemus sekä majoitus- että liikenneasema liiketoiminnasta ja nyt hän toimii Juustoportti-konsernin koko palveluliiketoiminnan johtajana. 45 vuotta ravintola-alalla, joista yli 30 vuotta esimies asemassa, on tuonut Seppo Kuusisaaren eteen monenlaisia haasteita. Eikä hän epäile, etteikö niitä olisi tulossa vielä lisääkin.

“Kaikki, jotka luulivat arjen palaavan täysin normaaliksi koronarajoitusten jälkeen, joutuivat hiukan pettymään. Ravintola-alalla on jatkuvasti uusia haasteita. Toivon vilpittömästi, että päättäjät eivät kiristäisi kohtuuttomasti esimerkiksi kansalaisten matkustamisesta kotimaassaan joka tekisi liikkumisesta entistäkin kalliimpaa, veroineen ja maksuineen. Näin tuetaan myös liiketoimintaa koko yhteiskunnassamme, kotimaan matkailusta kertyvät tuotot ja sen myötä verot kotiutuvat aina kotimaahan.”

Katso lisää säästövinkkejä

Dalaman Pizzeria & Kebab: Kebabrobotti säästää aikaa ja energiaa  

Tynninharjun autogrilli: “Olemme uusineet jääkaappeja ja jopa poistaneet osan sekä siirtyneet energiatehokkaaseen LED-valaistukseen.”

Ravintoloitsija: kerro oma säästövinkkisi ja voita kokkiveitsisetti

Kokoamme vastausten perusteella listan ravintola-alan parhaista säästövinkeistä, joista kerromme lisää uutiskirjeessä. Kaikkien vastanneiden kesken arvomme laadukkaita Orreforsin veitsisettejä. Vastaa viimeistään 30.11. mennessä, niin olet mukana arvonnassa. Voittajaan ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

    © 2022. Ole's.

    Oles Fast Food
    Marjasaarentie 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi
    Ole's Fast Food​​

    Marjasaarentie 13
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi

    © 2022. Ole's

    © 2022. Ole's.

    Oles Fast Food
    Marjasaarentie 13,
    68870 Edsevö
    Tel: (06) 7888 050
    info@oles.fi